soundblog

Direktlänk till inlägg 7 september 2016

Första inlägget! En presentation av mig och bloggen!

Av Peter Röthenbacher - 7 september 2016 16:23

Jag är född 1967, alltså i det närmaste 50 år gammal.
Sedan mitten av sjuttiotalet har musik varit mitt största intresse i livet. Det började med morsans och farsans gamla skivor som jag lyssnade på genom min morfars antika stereo som vi fått av honom och fortsatte via Status Quo och Kiss till den musiksmak jag har idag.

Som ung brydde jag mig inte om (eller helt ärligt förstod inte) betydelsen av en bra stereoanläggning. Då var musiken helt i fokus och ljudet var inte det viktigaste! Under många år från åtta års ålder fram tills jag var 13 lyssnade jag på antingen denna gamla pjäs eller på en kassettbandspelare och lyckades förlora mig själv i musiken trots att det antagligen var både brusigt och dåligt!

Vid 14 köpte jag min första riktiga stereo. En Pioneer för 3995 kr (konfirmationspengarna vill jag minnas... Dom räckte även till min första elgitarr och en begagnad moped). Den hade skivspelare och kasettdäck och stod i ett rack! Skithäftigt tyckte jag! Fortfarande ingen hifi men jäkla vad det lät bra tyckte jag! På denna stereo upptäckte jag musik som stannat kvar i hela mitt liv! Ja jag skulle kunna säga musik som förändrade hela mitt liv!

När jag fyllde 19 var fortfarande musiken mitt stora intresse! Jag åkte på konserter och jag köpte skivor... Jag spelade in på kassett och jag lånade ut skivor till vänner som i sin tur spelade in min skivsamling! Dessutom hade jag nu fått ett jobb och eftersom jag bodde hemma och inte behövde betala nån större del av lönen för mat husrum tvätt el och telefon så blev det givetvis en hel del pengar över som jag bestömde mig för att investera i en bättre anläggning än den jag hade!

I Kalmar fanns, på den tiden, en butik som hette "Stereo Hifibutiken" och dit stegade jag in! En helt ny värld öppnade sig för mig och jag föll handlöst in i en köpspiral som skulle vara i flera år!

Första anläggningen blev:

Proton (förstärkare 2x20 w)
Dual (skivspelare)
B&W (högtalare)
Dessutom införskaffades Monster högtalarkabel modell hyfsad och en stereobänk av märket Target (det roliga är att under de närmaste åren som följde var stereobänken det enda jag inte bytte ut!! Den hängde med länge)...

De närmaste åren bytte jag... och bytte... och bytte... Rotel för och slutsteg Cyrus med nätdel Audio innovation... Högtalarna blev B&W McIntosh Mirage 760 och Mirage 460... Skivspelare gick från Dual till två olika Thorens för att landa på Manticore Mantra med en nätdel och svindyr Ortofon MC30 pickup. Kassettdäck Tuner och CD prioriterades inte... Vinyl var min grej och jag nöjde mig med att ha en sjysst Roteltuner HK-CD och ett Nakamichidäck. Bästa kompisen på den tiden var CDfanatiker, jag älskade vinyl. Vi hade många långa och ibland hätska diskussioner om vår smaks förträfflighet för att inte tala om alla gånger vi jämförde och försökte frälsa varandra!

Nån gång i början av nittiotalet (1993 för att vara exakt) tröttnade jag på hifi (OBS inte på musik... det har jag aldrig gjort och kommer aldrig göra). Flera saker gjorde att jag hamnade där.. Dels fick jag barn för första gången och dels tröttnade jag på CDns segertåg och vinykens frånfälle... Några år senare upptäckte jag dessutom MP3... Man kunde sitta vid datorn och ha hela sin skivsamling bara en knapptryckning ifrån... Inga fler dammiga skivor, inga fler dyra anläggningar och framför allt aldrig mer leta efter just den skivan och just den låten!

Vid 1995 hade jag i princip ingen anläggning kvar... Det mesta såldes och det som var kvar stod länge ute i förrådet!

Men... på senare år började musikintresset gradvis gå tillbaks till det som varit 15-20 år tidigare... Jag hittade mina gamla skivor när jag rensade... Jag hittade mina gamla högtalare i förrådet (alltså mina jättegamla Pioneer från min första riktiga stereo) och tanken började komma tillbaks,,, Om man skulle börja plocka ihop en gammal stereo igen?
I samma veva skulle min morfar flytta från sitt hus till ett mindre boende. Där kom jag ihåg vilken fantastiskt fin Luxoranläggning han hade... Jag bad morsan kolla om den stod kvar när hon åkte dit för att hjälpa honom rensa och slänga och mycket riktigt! Ett sms med en bild "är det denna du menar?" och jo... den var det! Två dagar senare hade jag den hemma! Tyvärr var högtalarna bortom all räddning då dom stått i över 20 år... allt annat var dock flawless... I skick som nytt! Mina gamla pioneerhögtalare fick stå till tjänst och det funkade utmärkt!! Plötsligt lyssnade jag på vinyl genom en gammal fin vintageanläggning!

Samtidigt började jag öppna ögonen för världen runt omkring... Det fanns ett smörgåsbord av stereo på loppis, annonser och hemma i stugorna! Priserna var sanslöst låga.. Jag började fynda!! En fin Yamahaanläggning som 20 år tidigare hade kostat 9000 kr gav jag 200 för på en loppis... En Kenwood marmorskivspelare betalade jag 75 kr på kretsloppscentret osv osv osv...

Den anläggningen jag har idag, några år senare består av följande:
Cyrus III integrerad förstärkare
Sugden CD-spelare
Dahlqvist DQ8 högtalare
Rotel tuner (som jag faktiskt "glömde" sälja i min hifipensionering på nittiotalet)
Argon vinylspelare (faktiskt det enda som är nytt i min anläggning just nu!

På "lagret" har jag delar till i a f tre kompletta anläggningar... Dels morfars fina Luxor som jag fortfarande lyssnar på och dels mängder med annat som jag ska gå igenom i bloggen framöver!

Det finns många hifibloggar och hifigrupper på nätet... Det jag själv saknat har varit en hifiblogg som pratar ett vanligt språk... En blogg där nån faktiskt talar om hur det låter på ett sätt som alla förstår och som talar om hur en produkt faktiskt är utan att använda fikonspråk!
Detta är förhoppningsvis den bloggen!
Då jag är en lyssnare och inte en tekniker kommer jag inte grotta ner mig i mätvärden, statistik och liknande utan jag kommer recensera och bedöma utifrån min situation! Inga perfekta lyssningsrum, jag spelar min musik antingen i min "man cave" där jag har morfars stereo eller i vårt vardagsrum där ungar katter och folk beter sig som vanliga människor! Inga perfekta "ca 25,5 cm från bakre väggen" utan "Jag har ställt stereon där den funkar och får plats tillsammans med TV och Xbox 360"

Så håll till godo... Hör av dig om du undrar nåt! Feedback gillas!

Jag kommer i första hand berätta om grejer jag har nu, grejer jag har haft och grejer jag antingen testat eller funderar på att skaffa! Jag kommer antagligen inte skriva nytt varje dag utan kanske en gång i veckan eller när andan faller på!

Tester, åsikter, intryck, köptips, skivtips, enkla knep för att förbättra ljudet osv osv osv... DET är vad du har att vänta dig!

Peter Röthenbacher

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Peter Röthenbacher - 9 september 2016 11:21

Andra inlägget om hifi musik och ljud!Tänkte börja med stereons hjärta, förstärkaren.Enligt mig är förstärkaren oerhört viktig för ljudet. Om förstärkaren är dålig spelar det ingen roll hur bra högtalare man har eftersom ljudet från förstärkaren måst...

Presentation


Peter Röthenbacher heter jag!
Välkommen till min hifi/ljud/stereo/musikblogg

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards